LATURI
Moottorin käydessä moottori pyörittää laturia apulaitehihnan ja hihnapyörien avulla. Laturin pyöriessä laturin sisällä oleva roottori pyörii jossa on kenttäkäämejä. kenttäkäämissä on metallinpaloja jotka toimivat periaatteessa + ja - napoina. Roottorin ympärillä on kuparista tehtyjä käämejä jotkaa vahvistavat magneettikenttää ja näin ollen luo enemmän sähkövirtaa. Laturin akseli kuljettaa sähkövirtaa eteenpäin hiilien välityksellä jotka taas johtavat sähkövirran kuparinauhaa pitkin laturin akseliin ja siitä kiinteään tasasuuntaajaan joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi diodisillan avulla, jotta se sopisi auton sähköpiirille, tasasuuntaajalta virta johdetaan akulle. Laturi lataa akkua kun auto on käynnissä ja akkua kuormitetaan esim. valot, lämmityslaite + auton sähköjärjestelmä yleensäkkin.
Laturi irrallaan |
Kuvassa tasasuuntaaja (diodisilta) |
Laturin kansi irroitettuna |
Kenttäkäämie (alempi) Kuparikäämit (ylempi) |
Mittauksia
Auton hyväkuntoisen akun lepojännite tulisi olla sammutettuna yli 12.5 volttia (V). Latausjännitteen mittaaminen tulee mitata auton ollesa käynnissä ja sen tulisi olla 13.5V - 14-.5V.
Mittaaminen tapahtuu valitsemalla mittarista voltit ja tarkistamalla että mittarin johdot ova oikeissa paikoissa, musta- COM kohdassa ja punainen+ V kohdassa tämän jälkeen kytkemällä mittarin plusjohto+ (punainen) akun plusnapaan ja miinusjohto- (musta) akun miinusnapaan. Mittarin näyttö kertoo akun jännitteen.
Jännitehäviö mittauksia
Jännitehäviö - |
Jännitehäviö + |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti