Kaksoismassavauhtipyörä sijaitsee moottorin ja vaihdelaation välillä. Kytkinakselissa kiinni oleva kytkinlevy kytkeytyy toiselta puolelta moottorin kampiakselissa olevaan kaksoimassavauhtipyörään ja toiselta puolelta kytkimen paineasetelmaan. Kytkin yhdistää moottorin ja vaihdelaatikkon toisiinsa välittämällä kampiakselin pyörivän liikkeen vahdelaatikon kautta vetäville pyörille. Kytkimen tarkoitus on katkaista voimansiirto joka tapahtuu kytkinpoljinta painamalla. Kytkintä painamalla kampiakselin ja vaihdelaatikon välinen kytkentä irtoaa.
Kaksoismassakytkimen ja jäykän kytkimen ero.
Erona jäykkään kytkimeen kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on vähentää uusissa tehokkaissa diesel ja bensamoottoreissa käynnin aiheuttamaa värinää, vaihteiston rasitusta ja pienentää melua, joka kantautuu voimansiirrtosta ohjaamoon. Kaksoismassavauhtipyörä sallii myös auton talodellisemman käyttämisen matalilla kierroksilla.
Kaksoismassavauhtipyörän vaihto ''jäykkään'' vauhtipyörään
Vaihtamalla jäykän vauhtipyörän kaksoismassavauhtipyörän tilalle menetetään edellä mainittuja ominaisuuksia. Jäykkä kytkin kaksoismassakytkimen tilalla lisää huomattavasti vaihteiston rasitusta ja melua joka kantautuu voimansiirrosta ohjaamoon, myös ajo-ominaisuudet heikentyy huomattavasti esim kaupunkiajelussa. Jäykkä kytkin kasvattaa myös riskiä stefojen rikkoutumiseen joka saattaa johtaa kytkimen toimimattomuuteen stefojen vuodettua öljyä kytkinkoteloon. Myös vaihteisto ja laakerointi jotka eivät ole suunniteltu kestämään jäykän vauhtipyörän aiheuttamaa värinää kuluvat helpommin. Kulunut laakerointi aiheuttaa rasitusta vaihdelaatikon hammaspyörille joka johtaa rikkoutumiseen. Ei ole suositeltua vaihtaa kaksoismassavauhtipyörää jäykkään vauhtipyörään.
Kaksoismassavauhtipyörän kulumisen oireet.
Kaksoismassavauhtipyörä on kuluva osa. Kuluneen vauhtipyörän oire voi olla esimerkiksi suurella kuormalla tai vaihteella ajettassa täristäminen, taikka räminä ja kolistaminen tyhjäkäynnillä.
kaksoismassavauhtipyörä + paineasetelma |
Kaksoismassakytkin koostuu kaksoismassavauhtipyörästä, kytkinlevystä ja paineasetelmasta. Paineasetelma on purettavissa sillä vauhtipyörän ja paineasetelman välissä on kytkinlevy.
Paineasetelma purettuna (vas. oikealle vauhtipyörä, kytkinlevy, paineasetelma) |
Kaksoismassavauhtipyörä koostuu sisemmästä ja ulommasta osasta sillä sen sisällä on jousia jotka vastaanottavat moottorin aiheuttamia värinöitä. Kaksoismassavauhtipyörän kunnon voi arvioida painelemalla ja liikuttamalla esim sisempää osaa ja koittamalla vauhtipyörän välyksiä.
Kaksoismassakytkimen / Jäykän kytkimen asennus paikoilleen.
Kaksoismassakytkimen kuten Jäykän kytkimen kytkinlevy tulee keskittää paineasetelmaa paikalle kiinnittäessä. Keskitys tapahtuu seuraavanlaisesti:
- Aseta kytkinlevy vauhtipyörään.
- Aseta paineasetelma oikealle kohdalle kytkinlevyn päälle vauhtipyörään. (ohjurit)
- Kiristä pultteja mutta ei liikaa jotta kytkinlevyn on mahdollista vielä liikkua.
- Aseta keskitystyökalu oikeaoppisesti paikoilleen.
- Keskitä kytkinlevy.
- Kiristä pultteja vähän kerrallaan jotta kytkinlevy pysyisi paikoillaan.
- Tarkista silmämääräisesti että kytkinlevy on keskellä
- Kiristä pultit oikeaan kireyteen.
Keskitystyökalun toiminta.
Keskitystyökalu laitetaan paikoilleen paineasetelman puolelta ja laajenevan pään on takoitus mennä vauhtpyörän keskellä olevaan reikään. Kun keskitystyökalu on paikoillaan voidaan sitä alkaa kiristämää jotta reiässä oleva pää laajenisi ja saisi asetelman pysymään paikoillaan.
Keskittämisen tarkoitus.
Keskittäminen auttaa vaihdelaatikon paikalle asennuksessa jotta akselit saataisiin paikoilleen ilman suurempia mutkia. Keskittäminen voidaan tehdä myös silmämääräisesti.
Keskitystyökalu |
Keskitystyökalu paikoillaan |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti