Halutessasi vaihtaa vetoakselin uloimman nivelen taikka suojakumin sinun tulee irroittaa vetonivel ensiksi pyörännavasta. Toimenpide on yksinkertainen mutta, jokseenkin hankala ja tietenkin erilainen autosta riippuen. Tässä tapauksessa vetoakseli on irrallaan.
Irrallinen vetoakseli |
Aluksi tulee irroittaa vetoakselin suojakumin kiristyspannat (tässä tapauksessa uloimman nivelen).
suojakumin irroituksen jälkeen voidaan todeta onko nivel kiinnitetty ulkoisella sokalla vaiko sokalla joka sijaitsee akselin ja nivelen booreissa sisäpuolella. Tämän vetoakselin nivelet ovat kiinni ulkoisella sokalla. Tämänkaltainen nivel on mielestäni helpompi irroittaa, sillä sokkaa tulee levittää aukipäin samalla vetäen niveltä ulospäin, jos nivel ei irtoa voi sakkaa levittäessä yrittää naputtaa niveltä vasaralla ulospäin varoen vahingoittamasta niveltä ellei tilalle tule uutta.
Toisessa tapauksessa jos sokka on nivelen keskivaiheilla sisäpuolella akselin ympärillä voi niveltä yrittää irroittaa siihen tarkoitetulla ulosvetäjällä taikka hieman jykevämmällä vasaralla. (jälkimmäinen todettu toimivaksi.)
Kuvassa näkyvillä ulkoinen sokka. |
Saatuasi irroitettua nivelen niin voit seuraavaksi puhdistaa nivelen puhtaaksi vanhasta rasvasta ja laittaa akselille uuden suojakumin riippuen minkä haluat uusia. Niveltä uusiessa on järkevää vaihtaa suojakumi samalla jotta uutta niveltä ei tarvisi heti alkaa irroittamaan rikkoutuneen suojakumin takia. Jos haluat purkaa nivelen atomeiksi ja puhdistaa sen jälkeen niin nivelen sisäskoolin irroitus tapahtuu irroittamalla yksi kuula nivelestä kerrallaan kääntämällä nivel eri ääriasentoihin, jotta kuulat mahtuvat tulemaan ulos.
vetonivel irroitettettuna |
vetonivel purettuna |
Puhdistettuasi nivelen voit kasata sen. Kasaamisen yhteydessä nivelen voirasvata jotta rasva pääsee jokapaikkaan, mutta rasvaus onnistuu yhtähyvin myös nivelen paikalle asettamisen jälkeen, kunhan on huolellinen että rasva tunketuu joka paikkaan. Niveltä on hyvä ''muljutella'' asentamisen jälkeen jotta rasva leviää niveleen. Vetonivel tulee rasvata siihen tarkoitetulla rasvalla.
Nivel rasvattuna |
Tämän jälkeen voidaan suojakumi ja veto nivel asettaa paikoilleen. Paikalle laittaessa tulee muistaa asettaa myös sokka paikalleen.
Seuraavksi suojakumi voidaan kiinnittää paikalle esim reikäpantojen avulla, joita tulee yleensä uuden suojakumin mukana.
Vetonivel paikalle asennettuna | ||
(toinen panta suojakumin ympäriltä puuttuu) |
Nyt vetoakseli on valmis asennettavaksi paikoilleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti