Auton jakopäällä tarkoitetaan joko hihna tai ketjuvälitystä kampiakselin ja nokka-akselin välillä. Kampiakselin päässä on hammaspyörä joka pyörittää vesipumppua ja nokka-akselia/akseleita hihnan taikka ketjun välityksellä. Nokka-akselien pyörähtäessä ympäri kerran, kampiakseli pyörähtää kaksi kertaa.
Kampiakselin ja nokka-akselin tulee olla oikeassa suhteessa / asennossa toisiinsa jotta venttilien aukeamis ja sytytys ajoitus on oikea, sillä venttiilien avautuminen käynnin aikana määrytyy nokka-akselin asennon perusteella. Jakopääremontilla tarkoitetaan jakohihnan vaihtoa. Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan jakohihnan kiristin ja yleensä myös vesipumppu.
Esimerkki moottori |
Aluksi moottorista poistettiin suojat jotka peittävät jakohihnan.
nokka-akseleiden hammaspyörät - Jakohihna |
Nokka-akseleiden ajoitus merkinnät |
Kampiakselin ajoitusmerkintä |
apulaitehihnan hihnapyörä irroitettu |
Seuraavaksi voidaan irroittaa jakohihnan kiristinrulla jotta hihna saataisiin löysäksi ja irroitettua.
kiristinrullan irroitus |
Tämän jälkeen voidaan jakohihna irroittaa hammaspyöriltä.
Jakohihna irrallaan. |
Jakopää ilman hihnaa. |
Sitten vuorossa on vesipumpun irroitus, kuvia vaiheesta ei löytynyt mutta irroitus on simppeli homma. Vesipumppu on yleensä kiinni muutamalla pienellä pultilla. Kun vesipumppu on irti, valuu jäähdytysneste pois jäähdytysjärjestelmästä joka tarkoittaa sitä että järjestelmä tulee täyttää ja ilmata remontin päätteeksi. Tässä tapauksessa Jäähdytinnestettä ei ollut.
Uutta vesipumppua paikalle asennettaessa tulee vesipumpun tiivistepinnat putsata huolellisesti liasta ja vanhasta tiivistejäämistä. Seuraavaksi paikalle asennetaan uusi tiiviste jonka jälkeen uusi vesipumppu voidaan asettaa paikoilleen.
Tämän jälkeen voidaan asettaa paikalle uusi kiristinrulla, ja sen jälkeen uusi jakohihna, mutta ennen jakohihnan asennusta tulee tarkistaa ovatko ajoitusmerkit pysyneet paikoillaan. Merkkien ollessa ok, voidaan laittaa paikalle jakohihna ja säätää kirisinrulla oikeaan asentoon, ellei se ole automaattinen. Nyt voidaan kasata jakopään suojukset takaisin paikalleen. Moottorin ollessa autossa paikalla tulee muistaa lisätä myös jäähdytinneste ja ilmata järjestelmä.
Kiitos postauksesta, mielenkiintoista oli lukea. Meidän autoon ilmeisesti pitäisi uusia jakopään hihnasarja. Mies tämmöistä minulle kertoi, kun oli vienyt sen tarkastettavaksi. Siinä on selkeästi ollut ongelmia viime aikoina.https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat
VastaaPoista