maanantai 18. syyskuuta 2017

Nelivetojärjestelmät



Nelivetojärjestelmiä

-Viskokytkin
-Haldex-kytkin
-Torsen tasauspyörästö
-Jatkuva neliveto

Viskokytkin

Viskokytkimen tehtävä on jakaa voimaa etu ja taka-akselien välillä. Viskokytkimen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen pyörimisnopeuden eroon ja öljyn sitkistymiseen. Normaaliajossa viskokytkin ei osallistu lainkaan toimintaan ja tulee mukaan vasta akseleiden nopeuseron kasvaessa. Kytkimen sisällä on levypakka joista joka toinen on kiinni ulkokuoressa ja joka toinen sisääntuloakselissa. Kytkimen ulkokuori on kiinnitetty ulosmenoakseliin. Levyjen välissä on oikeanlaista silikoniöljyä. Sisä ja ulostulo akselien pyörintänopeus eron kasvaessa levyjen välissä oleva silikoniöljy lämpenee ja jäykistyy joka kytkee sisäänmeno ja ulostuloakselin toisiinsa levyjen välityksellä. Öljyn jäykistyessä myös paine kasvaa kotelossa joka aiheuttaa levyjen puristumisen toisiinsa. Pyörintänopeuden tasaantuessa yhtäsuureksi öljy muuttuu taas juoksevaksi joka irroittaa levyt toisistaan. Viskokytkimiä käyttää esim. volvo, peugeot, alfa romeo, landrover ja opel.

Aiheeseen liittyvä kuva
viskokytkin


Haldex-kytkin

Elektronisesti ohjattu nelivetojärjestelmä. Haldex kytkin on elektronisesti ohjattu lamellikytkin joka perustuu hydraulipaine-eroon. Se toimiii samoiten kuin normaali lamellikytkin mutta erona on sähköinen ohjaus. Kytkimeen toimitetaan ns. esipaine pienellä sähköpumpulla mutta kytkeytymiseen tarvittava käyttöpaine saadaan mekaanisenjärjestelmän tavoin hydraulipumppujen pyörimisnopeuserolla. järjestelmää säädetään sähköisesti joka toimii venttiilien avulla. Haldexin ero esim viskokytkimeen on selkeästi nopeampi toiminta. Haldexin voimanjako on etupyörille 90% ja takapyörille 10%. Haldex kytkimiä käytetään mm. volvon AWD malleissa ja volkswageneissa.




HALDEX-kytkin


Torsen tasauspyörästö

Torsen tasauspyörästön tehtävänä on huolehtia pyörien nopeuseron tasauksesta ja moottorin voiman välityksestä. Erona normaaliin tasauspyörästöön torsenilla on mahdollista moottorin tuottama vääntö akseleille siinä suhteessa jossa ne pystyvät sitä hyödyntämään. Yksinkertaisesti sanottuna torsen käyttää hyödyksi voiman sutivan pyörän voiman muille akseleille jota pidon menettänyt pyörä ei pysty käyttämään. Torsen tasauspyörästö toimii täysin mekaanisesti eli sitä ei ohjata elektronisesti eikä öljyillä vaan sen toiminta perustuu kierukka -ja hammaspyörien toimintaan. Voimanjako akselien välillä voi olla suurimmillaan 25/75.

 

 

Torsen
 
Jatkuva neliveto

Jatkuva neliveto eli kaikki neljä pyörää vetävät samanaikaisesti. Jatkuvaa neliveto käytetään yleens pitkittäismoottorin omaavissa autoissa kuten BMW, vanhat toyotan lava-autot ja maasturit. Jatkuva neliveto perustuu yleensä normaaliin takavetoiseen järjestelmään johon on lisätty jakolaatikko josta voima saadaan myös etupyörille. Voima välitetään yleensä etupyörille jakolaatikolla ketjun kautta.

etupyörille menevä kardaaniakseli
jakolaatikko jossa voima välitetään ketjun avulla

























Perä ja vetoakselit
voimanvälitystä
























Miten nelivetoinen auto eroaa kaksivetoisesta voimansiirron osalta?
  
Nelivetoisessa autossa on 4 vetävää pyörää joita voidaan käyttää hyödyksi eri tavoilla nelivetotyypistä riippuen. Kaksivetoisessa autossa on vain kaksi vetävää pyörää. Etu tai takaveto.

Miten nelivetojärjestelmä vaikuttaa auton jarrutuskäyttäytymiseen?




Esimerkiksi vanhoissa nelivetojärjestelmissä joissa veto on jatkuva joka pyörällä, jarrutus on nykyisiin järjestelmiin verrattuna erilaista. Vanhoissa järjestelmissä jarrutettaessa jokaisen pyörän jarrutusteho vaikuttaa muihin pyöriin sille veto on kiinteä ja sama joka pyörälle, eli jos yksi pyörä jarruttaa ja muut ei niin pyrkii muutkin renkaat jarruttamaan akseliston välityksellä. Uudemmissa järjestelmissä jarrutuskäyttäytyminen ei juurikaan eroa perinteisestä kaksivetoisesta autosta.

Miksi nelivetoautossa on keskitasauspyörästö?

Keskitasauspyörästöä käytetään nelivetoautoissa ja se on sijoitettu etu ja taka-akseliston väliin. Keskitasauspyörästön avulla voimanjaon ei tarvitse olla kiinteä etu ja taka-akseliston välillä. Usein keskitasauspyörästön voi myös lukita jolloin voimanjako akselistojen välillä ei muutu. vaan etu ja taka-akseleille menee yhtä suuri voima, lukitus vaikuttaa ajokäyttäytymiseen esim kankeammalla käänymisellä, mutta lukituksesta on hyötyä mm. vaikeissa olosuhteissa.

Miten nelivetoisen auton huolto eroaa kaksivetoisesta?

 Nelivetoisissa autoissa on jakolaatikko ja tasauspyörästöjä joihin tulee tietyin väliajoin vaihtaa öljyt, myös vetoakseleita on kaksi enemmän jotka voivat hajota. Nelivetoisissa on myös kardaani akseli joka voi vaatia joskus mm. tukilaakerin vaihdon.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti