tiistai 19. syyskuuta 2017

Kytkimen korjaus

Kytkin remontti (Toyota avensis)





















Työ aloitettiin purkamalla vaihteiston edestä kaikki tarvittava, jotta vaihdelaatikko saataisiin irroitettua moottorista. Aluksi irroitimme mm. renkaat edestä, vetoakselit pyörännavoista, moottorinsuojan, akun, ilmansuodattimen kotelon.


irroitettu vetoakseli (oik.)
irroitettu vetoakseli (vas.)

























Tämän vaiheen jälkeen valutimme vaihdelaatikon öljyt pois. Jonka jälkeen voitiin siirtyä apurungon irroitukseen, jotta vaihteisto mahtuisi tulemaan pois ja pääsisimme paremmin siihen käsiksi.

Vaihteistoöljyt tuli valuuttaa pois.

Myös apurungon irroitus oli tarpeellista.









































Apurungon irroituksen jälkeen oli mahdollista päästä irroittamaan vaijerit vaihteensiirtimistä ja se antoi myös tilaa vaihteiston irroitukselle. Vaihteistoa irroittaessa tulee vaihteisto tukea vaihteiston nostimella, jotta kaikki pultit voidaan irroittaa turvallisesti. Tässä yhteydessä irroitimme myös (vas.) vetoakselin.

nostimella tuettu vaihteisto

Seuraavaksi voidaan siirtyä itse vaihteiston irroitukseen. Irroituksen ohella tulee varmistaa että kaikki vaihteistoon kiinnitetyt johdot, putket yms. on varmasti irroitettu. Ennen vaihteiston irroitusta tulee kuitenkin irroittaa moottorin kannake vaihteiston uloimmasta päästä joka kannattelee myös itse vaihteistoa. Moottorikannakkeen irroitus on tärkeää myös vaihteiston pois saamisen kannalta, eli myös moottori tulisi tukea esim. toisella vaihteistonnostimella moottorin öljypohjasta. Seuraavaksi irroitimme starttimoottorin joka sijaitsi moottorin etuosassa vaihteiston kyljessä.

Näiden toimenpiteiden jälkeen oli mahdollista irroittaa kaikki vaiheistoa kannattelevat pultit, jotta vaihteisto voitaisiin irroittaa ja päästäisiin käsiksi kytkimeen.

Vaihteiston irroitusta























moottorinkannake
vaihteisto irroitettuna. (kytkinasetelma)


























Kun vaihteisto oli irroitettu, oli vuorossa kytkimen paineasetelman ja painelaakerin vaihto. Myös kaksoismassavauhtipyörän kunto tarkastettiin kokeilemalla onko vauhtipyörä välystynyt.


vanha ja uusi kytkinlevy + painelevy





















Vanhan paineasetelman irroituksen jälkeen hioimme/kiillotimme kytkinlevyn vastinpinnan vauhtipyörästä ja asensimme paikalle uuden paineasetelman. Paineasetelma tulisi asentaa paikalle keskitystyökalun avulla jotta vaihteiston paikalleasennus olisi mahdollista. Paineasetelma voidaan asettaa paikalle myös silmämääräisesti mutta se ei takaa onnistunutta keskitystä eli vaihteiston paikallelaitto ei välttämättä ole mahdollista.

 Painelaakeri vaihdetaan yleensä kytkimen vaihdon yhteydessä jotta se ei alkaisi oireilemaan jälkeenpäin, sillä vaihteiston irroitus ei ole jokapäiväistä hommaa. Painelaakeri sijaitsee vaihdelaatikon sisäänmeno akselilla ja se on yleensä kiinnitetty yksinkertaisella jousimekanismilla kytkinvipuun joka painaa paineasetelmaa. Vaihdelaatikon akselin booritus on myös hyvä puhdistaa ja rasvata, joka helpottaa vaihteiston paikalleasennusta.


uusi paineasetelma

Paineasetelman asennuksen jälkeen voitiin asentaa vaihteisto paikalle ja alkaa kasaamaan autoa ajokuntoon.

Vaihteiston paikallelaitto

Kun vaihteisto oli saatu asettumaan paikoilleen ja kiinnitettyä voitiin autoa alkaa kasaamaan päinvastaisessa järjestyksessä. Vetoakseleiden paikallelaiton jälkeen voitiin vaihdelaatikkoon laittaa uudet öljyt. Tässä tapauksessa oikea ölkjynmäärä oli lisätä öljyä niin paljon että öljy tulee ns. yli vaihteiston täyttöpropusta. seuraavana vuorossa oli kytkimen ilmaus, joka voidaan suorittaa jarrujenilmauslaitteellatai perinteisesti polkemalla kytkinä ja vapauttamalla ilmat kytkimen nestejärjestelmästä muutaman polkasun välein. Ensimmäinen vaihtoehto on selvästi kätevämpi.

Seuraavaksi voitiin auto kasata kokonaan. Lopuksi on hyvä tarkistaa että kaikki osat, letkut, putket ja sähköosat ovat paikoillaan. Tämän jälkeen vuorossa on koeajo.

Remontti oli onnistunut ja kytkin oli kuin uusi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti