maanantai 18. syyskuuta 2017

Sylinterikannen korjaus


Sylinterikannen tasohionta ja läppäys.

Sylinterikannen tasohionnalla tarkoitetaan sylinterikannen tiivistepinnan oikaisemista eli pinta hiotaan tasaiseksi vuotojen ehkäisemiseksi. Läppäyksellä tarkoitetaan venttiilien vastinpinnan hiomista venttiileiden istukkaa vasten.

Aluksi tulee irroittaa venttiilit sylinterikannesta läppäystä varten. Irroituksen ohella tulee muistaa venttiilien osien järjestys esimerkiksi numeroimalla ne, jotta eritavalla kuluneet venttiilit ja niiden osat saataisiin samoille paikoille moottoririkkojen välttämiseksi.


Venttiilien irroitusta

venttiilit paikalla

venttiilien irroitusta

hiomaton sylinterikansi


Tämän vaiheen jälkeen voidaan venttiilien vastinpinnat läpätä. Läppäykseen tarvit siihen tarkoitetun hiomatahnan ja imukupin joka sopii venttiilin päähän. Ensin hiomatahnaa levitetään venttiilin vastinpinnalle jonka jälkeen se asetetaan oikealle paikalle, jolloin venttiiliä pyöritetään istukassa imukupin avulla.



hiomatahna
läppäystä
tahna tulee levittää vastinpinnalle


 Läppäyksen jälkeen voidaan sylinterikannelle suorittaa tasohionta. Sylinterikansi tulee kiinnittää hiontakoneen pöytään tukevasti ja varmasti, jotta sylinterikansi ei pääse liikkumaan hionnan aikana. Kiinnityksen jälkeen tulee tarkastaa vatupassilla aka "vesivaa'alla" onko kansi suorassa pöytään nähden.



kiinnityksen jälkeen voidaan siirtyä tasohiontaan

hiontasyvyyden säätö

Hiontasyvyys tulee säätää niin että terä osuu juuri ja juuri kanteen ensimmäisellä hiontakerralla. Tästä voidaan edetä 1-3 säädön pykälää kerralla. Hionta tulee suorittaa niin monta kertaa, jotta terä on hionut joka kohdasta ja tarpeettomat naarmut (jos sellaisia on vaiheen aikana syntynyt) saataisiin poistettua.



kuvassa terän ja pöydän liikennopeuden säätö

Hionnan jälkeen kansi tulee puhdistaa esim paineilman avulla ylimääräisistä hionnan aikana syntyneistä alumiinipölystä ja lastuista. Tämän jälkeen sylinterikansi tulee laittaa pesuun, myös pesun jälkeen on hyvä puhdistaa kansi toistamiseen paineilman avulla jotta kaikki ylimääräinen lastu ja pöly saataisiin varmasti pois.


Pesuri jota toimenpiteessä käytettiin.


Hionnan, pesun ja puhdistuksen jälkeen venttiilit voidaan aasettaa paikoileen ja työ on valmis.

Sylinterikansi hionnan jälkeen.


Sylinterikansi hiottuna ja pestynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti